Mire használható a FIS K-LINE eszköz?
VW, Seat, Skoda, Audi gépjárművekben (2005-ös évjáratig) az óracsoport kijelzőjén plusz információ megjelenítése, mint pl.: sebesség, olajhőfok, turbónyomás... Az adatok megjelenítése csak nagy kijelzős (FUL FIS) óracsoportoknál lehetséges. Ezen óracsoportok kijelzőjének felső két sora a rádióinfó megjelenítésére szolgál (kivéve hibaüzenetek megjelenése esetén). A FIS-KLINE a különböző adatok megjelenítésére ezt a felső két sort használja. Amennyiben az autó gyári rádióval rendelkezik, akkor az eszköz beépítése esetén a rádióinfó megjelenítési funkció megszűnik! A kijelző felső részén a hibaüzenetek továbbra is meg fognak jelenni, ezen idő alatt az eszköz által kiolvasott adatok nem láthatóak! Az eszköz a megjelenített adatokat a „K vonalon” kéri le, a választott menütől függően vagy az óracsoportból vagy a motorvezérlőből. Gyújtás ráadás után üdvözlőüzenet "FIS K-LINE" jelenik meg és az eszköz inaktív állapotba kerül. Az adatok lekérését gombnyomással tudjuk indítani. Nyomógomb segítségével tudunk a menüben, mely körbe lapozható, előre lépni. Az utolsó menüpont a „MENU FOR DIAG” után elölről kezdődik az "RPM" menüponttal. Gombnyomáshoz a nyomógombot 1-2 másodpercig nyomva kell tartani! A memória funkció a választott menüt megjegyzi, így az autó újraindítását, majd az adatlekérés nyugtázását követően az utoljára kiválasztott menü jelenik meg. Menülapozáskor, az RPM és AIR TEMP menü esetén, K vonali kapcsolatbontás, valamint új kapcsolat létesítése történik (pl: ECU-ból óracsoportba lépés). Ekkor a CON.AT:1..4 felirat látható, ezek a kapcsolódási kísérletek. Ebből adódóan ezeknél a menüpontoknál az adatmegjelenítés 3-4 másodpercet vesz igénybe. Sikertelen kapcsolódás esetén CAN NOT CONNECT, majd FIS K-LINE felirat látható. Sikeres kapcsolódás esetén is előfordulhat, hogy olykor megszakad a kapcsolat. Ha netán előfordul ilyen hiba, később próbáljuk újra a csatlakozást (léptessük a menüt).
Megjelenített adatok:
FIS K-LINE: Üdvözlő üzenet, gyújtás ráadás után jelenik meg, mindaddig még az eszköz inaktív állapotban van.
RPM: Motor fordulatszám
SPEED: Jármű sebesség
SPEED UP: Gyorsulás teszt 0-ról 100km/h sebességre. Ha ezt a menüpontot választottuk, értelemszerűen álljunk meg az autóval, vagy az álló helyzetben válasszuk. Ha az autónk áll, akkor a „READY TO GO!” felirat megjelenése után indulhatunk. Itt nem kell izgulni, hogy az üzenet megjelenése után rögtön indulnunk kell, a mérés csak akkor fog elindulni, ha elindultunk az autóval. Ezt fogjuk látni, a kijelzőn megjelenik az aktuális sebesség és a közben eltelt idő. Van rá 20 másodpercünk, hogy elérjük a 100 km/h sebességet. Ha ezen időn belül nem érjük el, és megállunk, akkor ismételt elindulást követően a mérés újra indul. Ha nem voltunk elég gyorsak 20 másodperc után „TRY AGAIN!” üzenet figyelmeztet, hogy próbáljuk meg újra. 20 másodperc alatti gyorsulás esetén a 100 km/h elérés pillanatában megáll az időmérés, majd megjelenik a „SUCCESS” üzenet és a gyorsulási idő. Ez mindaddig ott marad, míg le nem nyugtázzuk a nyomógombbal.
FUEL: Tankban lévő üzemanyag mennyiség
OIL TEMP: Olaj hőmérséklet (amennyiben az autó rendelkezik olajszenzorral)
WAT. TEMP: Hűtővíz hőmérséklet
AIR TEMP: Beszívott levegő hőmérséklet
BATTERY: Akkumulátor feszültség
INT.A.PR: Szívócsőnyomás (kivéve turbós autó)
TURBO: Turbónyomás (kivéve turbó nélküli autó), Ha a nyomás meghaladja a 0,8 Bárt, a kijelző felső részén (TURBO felirat helyén) megjelenik a MAX érték, ez az érték addig frissül, amíg van nyomásnövekedés. Ez a MAX érték 5 másodpercig jelenik meg majd visszavált a TURBO feliratra.
TORQUE: Motor nyomaték. Ez az ECU által kalkulált főtengely nyomaték, mely nagyban eltérhet a kerekekre leadott nyomatéktól, akár 30% eltérés is lehet! Ehhez a menühöz is tartozik MAX érték kijelzés 125-150Nm felett. Nem minden motorvezérlő támogatja ezt a funkciót.
MENU FOR DIAG: A FIS K-LINE eszköz leválasztása.
FONTOS, mielőtt az OBD csatlakozón keresztül szeretnénk hibát törölni vagy egyéb műveletet végezni, válasszuk ezt a menüpontot, majd ezután csatlakoztassuk az OBD kábelt! Ellenkező esetben előfordulhat, hogy az OBD-re csatlakoztatott eszköz (pl. laptop) nem tud csatlakozni, vagy nem működik helyesen. A gyári hibaüzeneteknek prioritása van, ezek közül van, ami a hiba megszüntetéséig aktív, ekkor nem látjuk az eszköz által kiolvasott adatot, így nem tudjuk kiválasztani ezt a menüpontot sem. Ilyen hibaüzenetek előfordulása miatt került be az a funkció, hogy az adat lekéréshez gombnyomás szükséges, ugyanis inaktív módban (gyújtás ráadást követően, gombnyomás előtt) szintén tudunk OBD-re csatlakozni.
Néhány kép a megjelenített adatokról
Bekötés:
Bekötésnél van lehetőség csatlakoztatni az eszközt a vezetékköteghez vagy beépíteni az óracsoportba. Biztonsági okokból válasszuk le az akku sarut, mielőtt szereléshez fogunk! Ha a bekötés után nem jelenik meg semilyen felirat a kijelző felső részén, akkor az óracsoport kódolása (ha az első két számjegy 16 vagy afelett van kivonunk 16-ot) valamint CAN Gateway frissítés szükséges. Ezzel aktiváljuk a 3LB buszt, amit az eszköz használ. Ez többnyire az újabb km órákon (..847, ..849) fordulhat elő. Ezt a műveletet inaktív módban tegyük (gyújtás ráadást követően, de ne nyomjunk nyomógombot)!
Bekötés vezetékkötegbe:
Bekötésnél vegyük figyelembe a rajzok alatti lábakra vonatkozó megjegyzéseket!
VW Passat B5 2001.04-ig, VW Golf4/Bora 2002.04-ig, Audi A3, A4, A6 1999-ig
VW Passat B5.5 2001.05-től, VW Golf4/Bora 2002.05-től, VW Sharan 2000.06-tól, Seat Alhambra 2000.06-tól, Skoda SuperB
Button: Nyomógomb, Erre van két lehetőségünk:
-
Beépítünk valahová egy nyomógombot, aminek az egyik lábát a „Button kék vezeték”, a másik lábát pedig testre kötjük.
-
Opcióként használható az MFA kar fel gombja. Ha ezen megoldás mellett döntünk, akkor a gyári MFA lapozás csak a le gombbal fog működni, ezzel körbelapozhatóak az adatok. Az új menüt pedig a fel gombbal tudjuk körbelapozni. Az MFA fel gomb a km óra T32 zöld csatlakozó 23-as lábára csatlakozik. Bekötéshez eltávolítjuk a vezetéket a csatlakozóból, ezt kötjük az eszköz kék vezetékére. (Az MFA gomb gyárilag testre csatlakozik, ezzel így már nem kell foglalkoznunk).
FONTOS, azoknál az óracsoportoknál, amelyeknek van almenüje, ne lépjünk be (MFA le gomb hosszan nyomva), ha netán mégis megtettük, ne lapozzunk lefelé! Oka, hogy ez a menü nem lapozható körbe, és ha ellapozunk az TRIP COMPUTER-ről, a CAR STATUS vagy DISPLAY OFF menüre, akkor nem tudunk vissza lépni. Ha feltételezzük, hogy sorba elkövetnénk mind két bakit egymás után, akkor opcióként egy nyomógombot beköthetünk az eltávolított vezeték helyére (korábban ez volt a km óra 23 lábán, ez a gomb váltja ki a gyári MFA fel gombot) és baki után ki tudunk lépni. Vagy egyszerűen levesszük az akku sarut pár másodpercre, visszahelyezés után a km óra a fedélzeti menüvel indul. Egy leleményesebb megoldás a fenti problémára, ha beépítésnél a 24-es helyről átrakjuk a vezetéket az eltávolított 23as helyére! Így nem tudunk majd bakizni.
En, Data, Clk: Ha még gyári rádióval rendelkezünk és be van kötve a kijelzés, akkor ezeket a vezetékeket távolítsuk el a km óra csatlakozóból vagy vágjuk el a vezetékeket. Csak a rádió vagy csak az új eszköz csatlakozhat a km óra ezen bemeneteire. Leleményesebb illetők akár készíthetnek egy átkapcsoló áramkört (kapcsoló, relé...), amivel tudnak váltani a rádió és az eszköz mejelenítése között, amennyiben a rádió infó megjelenítésre a továbbiakban is szükség van. Azokban az autókban amelyekben a rádió can bus on küldi a rádió infót, előfordulhat hogy csak akkor fog adat megjelenni, ha a rádiót leválasztjuk a can-ről, ez egyes tipusoknál érintheti a multikormányt is. Mérlegelni kell a + funkció és a multikormány/ rádió között kinek mi a fontosabb.
GND: Órától függetlenül bármilyen test pontra köthető.
K-Line: Órától függetlenül bármely elérhető „K” vezetékre köthető pl.: OBD, CCM, Rádió.
12V: Órától függetlenül bármilyen kapcsolt pozitívra köthető K15!
Beépítés óracsoportba:
VW Passat B5.5 2001.05-től, VW Golf4/Bora 2002.05-től, VW Sharan 2000.06-tól, Seat Alhambra 2000.06-tól, Skoda SuperB
Ehhez ki kell szerelni az óracsoportot. A PCBA hátoldalán megtalálható az összes csatlakozási pont. (Nem szükséges a másik oldalon mutatók, számlapok eltávolítása) Ha az MFA fel gombot szeretnénk használni az eszköz vezérlésére, akkor a jelölt helyen (Elvág) elvágjuk a vezetősávot, ezzel leválasztjuk óracsoporton belül az MFA fel gombot. Ezt a műveletet óvatosan végezzük, meg ne sértsük a közelben lévő vezetősávokat. Multiméterrel ellenőrizzük, hogy sikeresen vágtuk-e át. A képen a 12V és GND pontoknak több csatlakozási lehetősége van, szabadon választható melyikre szeretnénk csatlakozni.
|