Passat B5.5 km óra
Ha már fedélzeti computeres órát szeretnénk utólag beszerelni, akkor lehetőség van Passat B5.5 km óra beszerelésére, ami sokkal mutatósabb, mint a gyári fedélzeti computeres Leon óra. Ez a megoldás kicsit macerásabb, ugyanis egy az egyben nem építhető be, némi módosítás, átalakítás szükséges, ami magában foglalja a burkolatot és az eeprom tartalmat. A fedélzeti számítógép kezeléséhez szükségünk lesz board-os ablaktörlő kapcsolra, valamint ennek bekötéséhez 4 szál vezetékre.
A megfelelő óra kiválasztása:
Ahhoz, hogy beépítésre alkalmas órát keressünk, ellenőriznünk kell pár dolgot.
-
Immo: nem mindegy, hogy immo2 vagy immo3-as órát szerzünk be. Ezen leírásban immo3-mal foglalkozunk. Tehát, ha az autónk immo3-as akkor, csak immo3-as óra szerelhető be. Infóként: tehát, ha valaki immo2-vel rendelkezik, immo2-esbe immo2 és immo3 is beszerelhető, de ezzel ellentétben immo3-ba az immo2 nem szerelhető be!
-
Can bus: Ha az eredeti óránk can bus-os, akkor csak can bus-os óra szerelhető be, viszont ha nem az, akkor csak can bus nélküli óra szerelhető be!
-
Ellenőrzés: Ha nem tudjuk hogy a sajátunk immo2 vagy immo3, akkor szükségünk lesz egy USB VAG KKL kábelre és a VAG eeprom programmer V1.19 nevű programra. Ennek segítségével le kell töltenünk a saját óránkból az eeprom tartalmat. A setup menüben állítsuk be a portot, ha lehet com 1-re, majd a Dash/Read EEprom-ra kattintunk. Letöltés után a program ki fogja írni, hogy immo hányas az óránk, valamint mentsük is el, erre a későbbiekben szükségünk lesz.
-
Cikkszámok: Ahhoz, hogy a megfelelő órát szerezzünk be, ellenőriznünk kell a cikkszámát. Az óra cikkszámából egyéb hasznos infók is kiderülnek. Ha az évjáratot nézzük, akkor 2001.05 hó utáni órák jöhetnek számításba. És akkor lássuk a cikszám felépítését, példaként 3B0 920 846 AX.
-
3B0: jelöli a modellt, esetünkben a Passatot.
-
920: a 9-es utal arra, hogy ez egy elektronikai alkatrész, a 920 azt jelenti, hogy az óra can bus-os (nekünk ez kell), ha ez a három karakter 919, akkor pedig can bus nélküli.
-
846: ez egyszerre több információt is tartalmaz. Első karakter (8), ha ez 8-as, akkor az óra km skálával rendelkezik, ha 9-es akkor pedig mph skálával. Ezt ki-ki eldönti milyet szeretne, az mph skála tartalmazza a km osztást is. A második karakter (4), ha 4-es akkor az óránk nagy fedes, ha 2-es akkor kicsi, és ha 0 akkor fedélzeti nélküli. Ez is személyfüggő, kinek a nagy, kinek a kicsi tetszik jobban. Harmadik karakter (6), ha ez a szám 5, akkor az óra immo2-es, hogy ha 6 vagy afeletti, akkor immo3. Az óra annál fiatalabb, minél nagyobb ez a szám.
-
AX: az utolsó betű vagy betűk az üzemanyag típusára utalnak, az autó lehet benzines A vagy diesel C. Az óra lehet gyári csere alkatrész is, ekkor kerül a végére az X.
-
Szóba jöhető cikkszámok: 3B0 920 826, 3B0 920 846, 3B0 920 827, 3B0 920 847, hogy benzin vagy diesel az értelemszerűen a fordulatszám skálából eldönthető.
Óra átalakítás:
-
Burkolat: Mivel a Passat óra burkolata szélesebb, mint a Leoné, ezért ezt nem tudjuk használni. Az óra burkolata 2 részből áll. Ez minden féle órára igaz. Tehát, amivel nekünk gond van az az első burkolat, ami egybe van építve a plexivel. Ennek a mérete nagyobb, viszont a hátsó burkolat méretben megegyezik a Leonéval. Egyik megoldás, hogy a Leon óra előlapját használjuk, de a középső visszajelző lámpáknál a kivágás nem fog stimmelni, csúnya lesz. Elegánsabb megoldás, ha beszerzünk egy Audi A3 8L km órát vagy annak is csak az előlapját, mivel csak arra lesz szükségünk. Az Audi óra előlapjában nincs krómgyűrű, ezért ezt a Passátéból tesszük át. Ha már szétszedtük az órát, a gyűrűk ujjal kipattinthatóak, kitörhetőek, a peremén végig haladva erősebben kell megnyomni a plexi irányába. A kiszedett gyűrűket ezután beragasztjuk az Audi előlapba, ezzel a burkolat készen is van.
-
Eeprom: A km órában van mindenféle visszajelző, melyek egy része analóg, más része can bus-on keresztül kommunikál. Márkától, évjárattól függően ezek még meg is vannak keverve. Sajnos a Leon és Passat kis mértékben eltér egymástól. Jó hír, hogy a gyártók a hardvert elég rugalmasra tervezték, így kellő képpen módosítható a működése az eeprom tartalomtól függően, hogy mit honnan olvasson be, vagy akár át lehet alakítani másfélére, pl: benzinesből dieselesre (ehhez fordulat-számlap csere is szükséges)...
-
Golf IV eeprom: Mit érünk el vele? Az előbb ismertetett analog/can bus-os problémát küszöböljük ki, ugyanis a Golf IV-en minden láb úgy működik, mint a Leonban, a funkciók pedig megeggyeznek a Passátéval. Na de ám ez sem ilyen egyszerű, nem mindegy, hogy milyen cikkszámú órából szerezzük meg az eeprom tartalmat. Szóval át kell néznünk ezt is. A cikkszám felépítése az előzőekhez hasonlóan, példaként 1J0 920 846 C.
-
1J0: Jelöli a modellt, esetünkben a Golfot. 1J5 krómkarikás sport óra, valamint másabb a sebesség felosztása a skálán.
-
920: A 9-es utal arra, hogy ez egy elektronikai alkatrész, 20 azt jelenti, hogy az óra can bus-os (nekünk ez kell), ha ez a három karakter 19, akkor pedig can bus nélküli.
-
846: Ez egyszerre több információt is tartalmaz. Első karakter (8), ha ez 8-as, akkor az óra km skálával rendelkezik, ha 9-es akkor pedig mph skálával. A második karakter (4), ha 4-es akkor az óránk nagy fedes, ha 2-es akkor kicsi, és ha 0 akkor fedélzeti nélküli. Harmadik karakter (6), ha ez a szám 0 vagy 5, akkor az óra immo2-es, hogy ha 6 vagy afeletti akkor immo3. Az óra annál fiatalabb, minél nagyobb ez a szám.
-
C: az utolsó betű az üzemanyag típusára utal, az autó lehet benzines A, diesel C, ha E akkor benzines és 300-as km skála...
-
Ilyen eepromot vagy egy ismerősünk autójából töltünk le, vagy keresünk az interneten, több fórum is foglalkozik ilyesmivel.
Tehát az eredeti óránk cikkszáma: 1M0 920 802 A, ami can bus-os, immo3-as, km skálás és benzines.
Megfelelő Passat óra cikkszáma: 3B0 920 846 A, ami can bus-os, immo3-as, km skálás és benzines, valamint nagy fedes.
Megfelelő eeprom Golf IV óra cikkszáma: 1J5 920 846 A, ami szintén can bus-os, immo3-as, km skálás, benzines, és nagy fedes.
Kapcsolókar: A szükséges ablaktörlő kapcsoló cikkszáma 4B0 953 503 H, esetleg 4B0 953 503 G, de ez esetben nem fog működni a hátsó ablaktörlőnk, mert ez a sedanokhoz való.
Vezetékelés: Nézzük meg a kapcsolási rajzon miről is van szó. Fel van tüntetve a hiányzó 4 szál vezeték a kapcsolókar és a km óra közt. Ebből 3 szálat (pirossal jelölve) az óra zöld csatlakozójába kötünk és 1 szálat (jelöletlen) a kékbe. Ezt az 1 szál vezetéket a kék csatlakozó 7-es lábára kötjük, ne lepődjünk meg, hogy ez a láb az órában már foglalt, barna/fehér vezetéket találunk benne, párhuzamosan rá kell kötni. Ha már órát és kapcsolókart is cserélünk lehet, hogy szükségünk lesz pár érintkezőre a hiányzó vezetékek pótlásánál, ezért ajánlott a karhoz az MFA csatlakozó és egy kék vagy zöld csatlakozó kábelköteg, amit majd szépen összehuzalozunk.
Beszerelés:
-
Elővigyázatosságból vegyük le az aksisarut mielőtt hozzáfogunk.
-
El kell távolítanunk a légzsákot és a kormányt.
-
Le kell bontani a kormány alatti burkolatot, így már hozzáférünk a kormánykapcsolóhoz.
-
Kibontjuk a km óra keretet és a km órát.
-
Az oszlopról lebontjuk a kapcsolókart és kicseréljük az MFA-s karra.
-
Ha már szétbontottuk, fogjuk látni, hogy a kormánykapcsoló kisebbik csatlakozójában van 2 szál vezeték és 4 hiányzik.
-
Az óra zöld csatlakozóját szétbontjuk, kitoljuk a fehér érintkezőket tartó házat, ebben látni fogjuk, hogy több szál vezeték is hiányzik.
-
Mindegyik csatlakozóházon fel van tüntetve a lábkiosztás, megkeressük a rajznak megfelelő számú lábakat és pótoljuk a vezetékeket.
-
A kék csatlakozóhoz menő vezeték esetén is bontsuk szét a csatlakozót, hogy biztosan a 7-es lábra csatlakozzunk, megfelelő szigetelésről gondoskodjunk, ez az előző három vezeték elkészítésénél is érvényes.
-
Vezetékelés után visszaszerelünk mindent.
-
Mivel a km órát kicseréltük és az tárolja az autó által megtett km-t, ezért ezt be kell állítanunk az eredeti óránkban lévő km-re!
-
Ha ez is megvan, akkor már csak a kulcsok tanítása van hátra az immo miatt.
RDS:
Nagy MFA esetén lehetőség van, hogy a gyári rádió néhány információt megjelenítsen. Ez működhet nem gyári, de azonos protokolt használó fejegység esetén is, némely esetben átalakító modul szükséges. A Seat Aura képes infó küldésre. Aki szeretné, az kiépítheti ezt a vezetékköteget is, ha már úgy is darabokra bontja a műszerfalat. Ehhez újabb 3 szál vezetékre lesz szükségünk és néhány érintkezőre a bontott óra vezetékkötegéből (kék vagy zöld), valamint egy zöld színű mini ISO csatlakozóra érintkezőkkel, célszerű ehhez is bontottan hozzájutni.
Eeprom módosítás:
Ha kész vagyunk a szereléssel, akkor jöhet az élesztés. Talán gyorsabban megy, ha nem utólag kell kulcsot tanitani...hanem a Golf IV eeprom feltöltése előtt módosítsuk azt és már a "tanított" eepromot töltsük az órára. Ehhez szükségünk lesz a saját eepromunkra, a letöltött vagy elkért Golf IV eepromra, valamint egy hex editorra. Megnyitjuk mind 2 eepromot, majd az ábrának megfelelően a kijelölt sorokat átmásoljuk a saját eepromunkból a Golféba. Ha kész vagyunk, elmentjük és a fentebb említett VAG eeprom programmer segítségével feltöltjük az órára. Visszaolvasáskor látni fogjuk, hogy az immo adatok megváltoztak a sajátunkra. A jobb oldalon a programban látjuk a Golf eeprom által tárolt km-t, ezt átírjuk a sajátunknak megfelelően, majd set-re kattintunk, az óra újraindul és már a helyes km-t fogja kijelezni.
Eeprom beállítások:
Ezekhez nem feltétlenül kell hozzányúlni, de lehetőség van, hogy némelyik gyári beállítást módosítsuk. Ehhez nem kell mást tenni, csak megnyitni az eeprom tartalmat szerkesztésre, végrehajtani a módosítást, elmenteni a módosított eeprom-ot és rátölteni az órára.
-
Üdvözlő üzenet ki-be kapcsolása: 0x0417-es cím értéke, ha 02 akkor az üzenet kikapcsolva, ha 6B akkor bekpcsolva.
-
A még megtehető km megjelenítése a menüben: 0x0416-os cím értéke C1, akkor nem jelenik meg, ha E1 akkor megjelenik.
-
Tempomat visszajelzés: 0x01EE cím értéke E9 a led világít, ha be van kapcsolva, F9 ha be van kapcsolva és aktiválva is van.
-
A km óra világítás ki-be kapcsolása: gyári beállításnál ezek a gyújtás ráadásánál ki vannak kapcsolva. A beállítás módosításához a 0x01ED cím értékét kell megváltoztatnunk. A gyári érték 30, ez azt jelenti, hogy minden ki van kapcsolva. Bekapcsoláshoz az alábbi variációk lehetségesek:
-
Csak a kijelzők 33
-
Csak a számlapok 35
-
Csak a mutatók 39
-
Csak a kijelzők és a számlapok 37
-
Csak a kijelzők és a mutatók 3B
-
Csak a mutatók és a számlapok 3D
-
Minden 3F
|